Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Video En stor forskel
Jakob Faurby, skuespiller | © Jeppe Willum Kejser
Jakob Fauerby om Copydan

For skuespiller Jakob Fauerby ville en hverdag uden dansk indhold være et fattigt scenarie. Men heldigvis, understreger han, har vi en rettighedsmodel, som er med til at holde hånden under det danske produktionsliv. Her fortæller han, hvad det betyder. For branchen, kulturen og os allesammen.

Rettighedsmidlerne understøtter det kulturelle vækstlag

"Jeg tror ikke, at der er mange der tænker over, at vi i Danmark har en rettighedsmodel, der sikrer en bredde og en risikovillighed, som gør at der er et enormt vækstlag. Det vækstlag vokser jo. Og det gør, at der lige pludselig dukker folk op, der laver noget fuldstændig sindssygt fedt, som jo går ud over landets grænser. Og som betyder, at vi i Danmark faktisk har en stemme."

”Den sammenhængskraft som fælles fortællinger giver os, er nok meget mere værd, end vi egentlig går og tænker over.”

Jakob Fauerby | Skuespiller

"Hvis den danske rettighedsmodel forsvinder eller bliver forringet, så er der slet ingen tvivl om at det vil have enorme konsekvenser for mit fag. Risikovilligheden for at producere dansk indhold vil forsvinde. Det, synes jeg, ville være sindssygt fattigt. Vi er jo et lille land og et lille sprogområde, og den sammenhængskraft som fælles fortællinger giver os, er nok meget mere værd end vi egentlig går og tænker over."

Flere skuespillere giver en større bredde

"Det er slet ikke hele mit arbejdsliv, der handler om at jeg er skuespiller. Jeg skriver tekster til revyer, jeg instruerer, jeg træner værter, så de bliver gode til at være på tv. Jeg arbejder med en hel masse forskelligt - fordi det at være skuespiller, det er langt de færreste, der kan leve af det. Og uden rettigheder vil der stort set ikke være nogle, der kan. Så er det den håndfuld, som vi alle sammen kan fornavnene på, og det er simpelthen ikke nok."

Man høster, hvad man sår – også Oscarpriser

"Vi har lige vundet to Oscars (Druk af Thomas Vinterberg for bedste udenlandske film og Sound of Metal for bedste klipning af Mikkel E.G. Nielsen, red.), og at vi er et land, der kan producere noget der er så godt, er i sig selv superfedt. Det er jo noget, vi kan være stolte af og samtale om.

Men det kommer ikke til at ske (igen, red.), hvis ikke der er et vækstlag og hvis ikke der er en risikovillighed. Hvis ikke der er nogen, som tør at tage de unge talenter og sige 'vi tør godt at poste nogle penge i dig, så du kan blive bedre og måske lave noget lort, så du på et tidspunkt kan lave noget guld'."