Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Video En stor forskel
Laura Littauer, producent og direktør Sundance Music | © Jeppe Willum Kejser
Laura Littauer om Copydan

Producent og direktør for Sundance Music, Laura Littauer, ved at de store musikalske succeser ikke kommer af sig selv. Og evnen til at balancere mellem det kunstneriske og det kommercielle er helt afgørende. Her fortæller hun hvordan, og hvordan rettighedssystemet gør en stor forskel.

Rettighedsmidlerne gør os rigere - kulturelt som økonomisk

"Som den djøf’er jeg er, så kunne jeg jo sagtens sige til de mennesker, som jeg arbejder sammen med, at nu synes jeg, at vi skal ”play it safe”. Vi ved, hvilke artister som fungerer på streamingtjenester. Vi ved, hvad der fungerer i radioen, så skal vi ikke bare køre med det og leve fint af det?"

”Hvis du tager et hit såsom Lukas Graham hit '7 years', det er jo ikke kommet over night. Rettighedsmidlerne er med til at underbygge det økosystem, som skal til for at tage de her chancer"

Laura Littauer | Producent og direktør for Sundance Music

"Men det er der jo ikke nogen, der bliver rigere af hverken kulturelt eller økonomisk. Der bliver ikke en ny Mø eller en ny Aqua ved at gøre, som vi plejer. Vi er nødt til at udvikle os, musikken og kunsten. Rettighedsmidlerne, som vi jo bl.a. modtager fra Copydan, er med til at underbygge det økosystem, som skal til for, at vi kan tage de her chancer. Et hit som Lukas Grahams '7 years' er jo ikke kommet ”over night”. Jeg vil tro, at de musikselskaber, der står bag, har taget tusind chancer, før man er kommet lige netop til det her, som slår igennem. Men som så til gengæld bliver et stort hit både i Danmark og i udlandet."

En hjælp til at konkurrere på det internationale marked

"Der et kunstnerisk ben og så er der et kommercielt ben, og rettighedsmidlerne er bl.a. med til at give os (producenter, red.) mulighed for at tage nogle kunstneriske chancer. Nogle chancer hvor vi godt ved, at det ikke bliver den store kommercielle succes, men det har en kunstnerisk værdi og en kunstnerisk kraft at lave den pågældende udgivelse.

Og så er der det andet kommercielle ben. Og det kommercielle ben deler sig lidt op i to. Den ene del er selve indspilningen. Skal du have en indspilning, som kan konkurrere på det internationale marked - som dybest set er det, vi gerne vil - så skal der lige lidt ekstra til. Der skal lige bruges de ekstra timer i studiet og der skal bruges de ekstra timer på finpudsning efterfølgende. Dér betyder det rigtig meget at kunne få bare lidt rettighedsmidler, fordi det simpelthen ikke ville være en mulighed ellers.

Når udgivelsen så er lavet, så skal den jo eksporteres. Men sådan som verden fungerer i dag, så kan alt jo udgives. Alle kan lægge deres ting op på de forskellige streamingservices. Så det gør også, at der er kæmpestor konkurrence om at komme igennem på de her kanaler. For at løfte vores udgivelser ud fra mængden, har vi brug for PR og der skal vi simpelthen have nogle, som befinder sig i det territorie til at løfte dem. Og det kan de her midler også hjælpe til."

En lille investering kan give en stor gevinst

"Det er jo dét, vi alle drømmer om. Vi drømmer jo om at få det der ”smashhit”, som kan tjene penge hjem til os og til rettighedshaverne, men også til Danmark som den eksportsucces det kan blive.

Hvis vi ikke havde de her rettighedsmidler, så er der ingen tvivl om, at det ville være svære for os at tage chancer med nye artister. Der er ingen tvivl om, at vi ville komme til at satse mere på det sikre. Og et eller andet sted så tror jeg, at vi ville miste nogle muligheder. I virkeligheden tænker jeg, at det er en meget lille chance, man tager ved at sikre de her rettighedsmidler, fordi de giver en rigtig god chance for at en lille investering kan give en stor gevinst."