Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Om tv-markedet i dag Thomas Røssel, Senior analyserådgiver/YouGov
© Mikkel Krebs Behnke
Senior analytiker ved YouGov Thomas Røssel

Senior analyserådgiver Thomas Røssel fra analyseinstituttet YouGov fremlagde på konferencen en række pointer fra en helt ny undersøgelse om brugeradfærden på det danske tv-marked.

83% af danskerne har adgang til mindst én kommerciel streamingtjeneste

Blandt de husstande, der abonnerer på kommercielle streamingtjenester, er der gennemsnitligt adgang til 3,2 kommercielle streamingtjenester.

Netflix er med en andel på 57% stadig danskernes foretrukne streamingtjeneste, men TV2 Play har fået godt fat i danskerne med en andel på 47%. Herefter følger Viaplay, HBO Max og Disney+. DRTV er ikke medtaget i opgørelsen, da den ikke er kommerciel.

57% af danskerne kombinerer tv-pakken med streamingtjenester

Undersøgelsen viser, at den traditionelle tv-pakke for 57% af danskerne suppleres med ét eller flere streamingabonnementer. 43% i denne gruppe svarer, at de ville foretrække, at det var ét samlet produkt.

Spørger man dem, der allerede har en samlet løsning, svarer de, at de primært har valgt den løsning, fordi det er nemt, og i en vis udstrækning også fordi det er billigere.

De unge foretrækker streamingtjenester frem for tv-abonnementer

Præferencer for tv-pakker eller streamingtjenester hænger i høj grad sammen med alder. For de 60-74-årige gælder det, at 24% udelukkende ser tv via et tv-abonnement og slet ikke streamer, mens det tilsvarende tal for de 18-39-årige kun er 3%.

Kombinationen af at have både et tv-abonnement og adgang til streaming er mere udbredt for de yngre aldersgrupper, men man ser dog også en større udbredelse blandt de ældre aldersgrupper.

Flere blandt de yngre målgrupper fravælger helt at have en tv-pakke og har kun adgang til en eller flere streamingtjenester. Det gælder for 40 % af de 18-29-årige og for 46 % af de 30-39-årige. Blandt de 60-74-årige er det kun 11%, der svarer, at de kun har adgang til streaming.

Logindeling er udbredt – for både tv- og streamingtjenester

Blandt de danskere, der har adgang til et betalt tv-abonnement, svarer 10%, at de deler deres login med andre husstande. Yderligere 17% svarer, at de ikke ved, om de deler det med andre. Det sidste tal er ret påfaldende.

Tallet vokser til det dobbelte, når man spørger til deling af streamingabonnementer. Her svarer hele 20%, at de deler deres login uden for husstanden.

Deling af tv-abonnementer alene svarer omregnet til et tab på ca. 700 mio.kr. årligt, som den danske mediebranche går glip af.