Gå til indhold Slice Created with Sketch.

Hvem bestemmer, hvad vi ser?

Mediepolitisk konference om tech-giganterne og den demokratiske infrastruktur.

Pige med bind for øjnene og blåt flimmer i baggrunden

Få internationale tech-giganter får i stigende grad en position som gatekeepere i forhold til nyheder, public service og andet indhold. Hvor der før var tale om en national forankret infrastruktur, er det nu tech-giganterne, som bestemmer over en infrastruktur, der bliver mere og mere afgørende for at kunne komme bredt ud til befolkningen og nå forbrugerne.

Det har forandret vores kulturforbrug, og dansk indhold- og nyhedsproduktion er mere afhængig af tech-giganternes platforme og algoritmer end nogensinde før.

Hvad er status for denne udvikling? Hvad betyder den for dansk indhold og vores samfund? Og hvordan sikrer vi, at det ikke er udenlandske tech-giganter, der bestemmer, hvad vi ser?

Det og meget mere tager vi op på konferencen, som har deltagelse af repræsentanter bredt fra medie- og kulturbranchen, forskere, politikere m.fl.

Konferencen "Hvem bestemmer, hvad vi ser?" finder sted i Fællessalen på Christiansborg den 9. oktober 2024 fra kl. 13.00-17.30.

Bag konferencen står skabende og udøvende kunstnere samt film-, musik- og tv-producenter i regi af Copydan Verdens TV.

Sådan tilmelder du dig


Konferencen er gratis at deltage i, men der er begrænset antal pladser.

Du kan tilmelde dig her.

Du modtager en bekræftelsesmail efter tilmeldingen.

Vær venligst opmærksom på, at der opkræves et no-show fee på 500 kr. ved udeblivelse uden afbud.

Nogle af dagens oplægsholdere

Foto: Klaus Vedfelt
Frederik Cilius

Frederik Cilius
Satiriker og komiker

Satiriker og komiker Frederik Cilius står for konferencens kunstneriske indslag, der sætter scenen for dagens program. Cilius er kendt for sit skarpe satiriske samfundsblik og står bl.a. bag 'Orkestret', 'Operarejsen' og figuren Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm.

Mette Walsted Vestergaard

Mette Walsted Vestergaard
Moderator og journalist

Mette er erfaren journalist og har tidligere været en fast instans som vært på TV-Avisen og P1 Morgen hos DR. I dag er hun selvstændig og arbejder bl.a. som medie- og presserådgiver, ordstyrer og moderator. Hendes referencer spænder bredt og tæller alt fra Dansk Erhverv, Socialministeriet og UNICEF.

Mette Westergaard er moderator for konferencen.

Foto: Producentforeningen
Jørgen Ramskov

Jørgen Ramskov
Forperson i Copydan Verdens TV

Jørgen Ramskov har siden sommeren 2024 været forperson i Copydan Verdens TV, hvor han tidligere har været næstforperson. Han arbejder til daglig som direktør i Vision Denmark. Jørgen Ramskov har et indgående kendskab til den danske indholdsbranche, da han tidligere har været direktør for Producentforeningen og før det adm. direktør og chefredaktør for Radio24syv. Desuden har Jørgen en fortid i DR, hvor han har arbejdet som både journalist, programchef og som tv-direktør været en del af direktionen.

Jørgen Ramskov byder velkommen på vegne af kunstnere og kulturproducenter i regi af Copydan Verdens TV

Caroline Stage, Minister for digitalisering

Caroline Stage Olsen
Minister for digitalisering

Som digitaliseringsminister har Caroline Stage Olsen ansvaret for et af de områder i vores samfund, hvor udviklingen går allerhurtigst. Vi er midt i en digital omstilling, som har indflydelse på alt fra vores erhvervsliv til vores børns hverdag og vores forsyningssikkerhed. Caroline Stage Olsen har politisk erfaring fra sin tid som medlem af Københavns Borgerrepræsentation.

Åbningstalen på konferencen holdes af Caroline Stage Olsen.

Keld Reinicke

Keld Reinicke
Selvstændig medierådgiver

Med 25 års erfaring fra den danske mediebranche som bl.a. programchef på TV2 og som en af arkitekterne bag TV2 ZULU, TV2 Charlie og DR2 arbejder Keld Reinicke i dag som selvstændig medierådgiver.

Keld Reinicke giver et billede af samtidens tv-forbrug. Ifølge Keld Reinicke er det nødvendigt at gentænke store dele af dansk indhold og public service, hvis de yngre generationer skal erstatte de ældre, trofaste flow- og kabel-tv-brugere, og kampen om de danske tv-seeres gunst skal vindes. 

Charlotte Broman Mølbæk
MF, SF

Charlotte Broman Mølbæk er vært for konferencen og kultur- og medieordfører for SF. Charlotte Broman Mølbæk har været medlem af Folketinget siden 2019 og er tidligere medlem af Randers Byråd for SF.

Anders Kjærhauge, adm. direktør i Zentropa

Anders Kjærhauge
Adm. direktør i produktionsselskabet Zentropa

Anders Kjærhauge har som uddannet jurist, bestyrelsesleder i Producent Rettigheder Danmark og adm. direktør i et af Danmarks førende produktionsselskaber, Zentropa, et indgående kendskab til den danske film- og tv-branche herunder det danske rettighedssystem.

Anders Kjærhauge tager temperaturen på det danske produktionsmiljø og aktuelle udfordringer set fra producenternes og kunstnernes perspektiv.

Signe Sophus Lai
Adjunkt, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet

Signe Sophus Lai er medstifter af Tænketanken for Digital Infrastruktur, ph.d. og adjunkt ved Institut for Kommunikation på Københavns Universitet.

Signe Sophus Lai belyser, hvordan tech-giganterne er langt mere end leverandører af sociale medier, søgemaskiner, streamingtjenester og online markedspladser – og hvordan de i stigende grad kontrollerer kritiske dele af den digitale infrastruktur i Danmark.

Afventer billede
Billede mangler

Sten Schaumburg-Müller
Dr.jur. og professor i medieret på Syddansk Universitet.

Sten Schaumburg-Müller er dr.jur. og professor i medieret på Syddansk Universitet samt forfatter til en længere række bøger og artikler om medieret.

Hvordan kan EU-lovgivningen være med til at sikre danskernes adgang til dansk indhold? Den 6. marts 2024 trådte EU-forordningen Digital Markets Act i kraft. Med forordningen har EU fået et juridisk værktøj til at udpege digitale gatekeeper-platforme som Google, Apple og Amazon og forpligte dem til at overholde særlige forbud. Målet er at skabe et marked med fair vilkår, hvor ingen aktører har mulighed for at (mis)bruge deres position til at opnå konkurrenceforvridende fordele. Sten Schaumburg-Müller belyser, hvad det har betydet i praksis, hvad der er sket, siden forordningen trådte i kraft, og hvordan Europa-Kommissionen håndhæver de nye regler.

Nicky Valbjørn Trebbien, Juridisk chef i Koda

Nicky Valbjørn Trebbien
Juridisk chef i Koda

Nicky Valbjørn Trebbien er juridisk chef i Koda og tidligere kontorchef og retschef for Ophavsret og Jura i Kulturministeriet, hvor han bl.a. har forhandlet på vegne af Danmark og efterfølgende implementeret en række direktiver og forordninger på området.

Nicky Valbjørn Trebbien giver sit perspektiv på, hvordan det EU-niveau er muligt at regulere de internationale tech-selskaber, der i stigende grad opnår en position som gatekeepere og dermed opnår kontrol over kritisk infrastruktur.

Lone Sunesen, medlem af ekspertgruppe om tech-giganter, direktør for TV MIDT/VEST

Lone Sunesen
Medlem af regeringens ekspertgruppe om tech-giganter og direktør for TV MIDTVEST

Lone Sunesen er udannet journalist, medlem af regeringens ekspertgruppe om tech-giganter og har siden 2016 arbejdet som direktør for TV MIDTVEST i Holstebro og som ordførende direktør for alle otte TV 2-regioner.

Lone Sunesen belyser, hvordan ny teknologi for mange af os er blevet en uundværlig del af hverdagen både på arbejde og i hjemmet, men hvordan teknologiudviklingen også har ført flere problemstillinger med sig såsom spredning af ulovligt og skadeligt indhold, deepfakes, uigennemsigtige algoritmer og polariserende mekanismer. Lone Sunesen løfter sløret for ekspertgruppens arbejde med at fastsætte rammerne for tech-giganterne i Danmark.

Peter Loell

Peter Loell
Director, OMD Denmark

Peter Loell er er en stærk dansk profil inden for datadrevet marketing, hvor han kombinerer marketing, data og teknologi. Peter Loell bliver ofte anvendt som oplægsholder – specielt med fokus på forventningerne til fremtidens annoncemarked inden for medier og reklamer og teknologi.

Peter Loell giver et billede af, hvor markedet er på vej hen, hvor mange annoncepenge der gik til traditionelt tv i 2023, og hvad pengene gik til på det danske tv-annoncemarked. Hvad betyder det for de audiovisuelle medier, og hvilket billede tegner det for fremtiden? ​ 

Foto: Jon Henriksen
Niels Frid Nielsen

Niels Frid-Nielsen
Forfatter og kulturkommentator

Niels Frid-Nielsen har en bachelorgrad i nordisk litteratur og sprog og er velbevandret i den danske kulturbranche, hvor han i løbet af sin karriere har haft mange forskellige roller som bl.a. redaktør, forfatter og kulturkommentator hos lige fra DR Nyheder til Altinget, hvor han i dag er fast kommentator.

Niels Frid-Nielsen medvirker med en analyse af de økonomiske udfordringer, det danske produktionsmiljø står over for lige nu.

Foto: Ida Marie Jensen/Aarhus University
Professor Michael Bang Petersen fra Aarhus Universitet

Michael Bang Petersen
Professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet

Michael Bang Petersen er professor ved Institut for Statskundskab ved Aarhus Universitet og forskningsleder for Magtudredningen 2.0, der har til formål at belyse demokratiets nuværende situation og vilkår.

Michael Bang Petersen giver sit perspektiv på, hvad det betyder for de (magt)strukturer, som vores medielandskab er bygget op omkring, når samme medielandskab i stigende grad bliver formet og påvirket af de internationale tech-giganters platforme herunder deres uigennemsigtige algoritmer og data- og forretningsmodeller.