Gå til indhold Slice Created with Sketch.

01. jan 0001

Sandra Anne Piras | © Jeppe Willum Kejser
Sandra Anne Piras

Af Sandra Piras, formand for Copydan Arkiv og sekretariatschef hos Danske Filminstruktører

Danmarks Radio har i 70 år sendt tv ud til danskerne. Nyheder, reportager, dokumentarer, dramaer, teater, børneudsendelser og meget, meget mere. Vi har igennem årene grinet sammen af satireprogrammer, glædet os over at kunne se store danske teateropsætninger og dramaer på tv, vokset op med Bamse eller Ingrid og Lillebror, blevet klogere på verden gennem stærke dokumentarer.

Tv-arkivet hos DR er enormt, og mange danskere har desværre slet ikke kendskab til alt det gode indhold, der ligger. Alt fra Buster Larsens ”Lorteland” til tv-opsætning af Ibsens ”Et Dukkehjem”, dramatiseringen af Hans Kirks ”Fiskerne”, tv-serien om ”Bryggeren” eller om ”Edderkoppen”. Alt dette er vores fælles kulturarv – og det skal ud til alle danskere.

DR ved om nogen, hvordan man formidler, og DR har de mediemæssige muskler til at nå danskerne. Derfor ligger tv-arkivet også hos DR, og her ligger det godt. Det skal behandles som en levende kulturarv, der løbende skal formidles og præsenteres på ny. Det skal ikke gemmes af vejen i kælderen på Det Kongelige Bibliotek, men aktivt bringes til live og skabe værdi for os alle af en aktør, der kan løfte opgaven. Og det kan DR.

Kunstnere og kulturproducenter ønsker, at det store public service-arkiv fortsat skal være hjemmehørende hos DR, men at DR i langt højere grad end i dag skal udvikle, kuratere og markedsføre kulturarven aktivt overfor danskerne. For først når danskerne ser og oplever den fælles kulturarv, så kan den skabe værdi og glæde. Det kan også være en supplerende god mulighed at stille tv-arkivet til rådighed for alle aktører, som mod en rimelig honorering til de kunstnere og andre rettighedshavere som har skabt indholdet, ønsker at anvende tv-arkivet i deres egen formidling. Det vil give andre aktører en mulighed for at stille en gigantisk mængde dansk indhold til rådighed for deres brugere. At få kulturarven ud gennem revner og sprækker giver grundlæggende rigtig god mening.

Samfundsmæssigt og politisk bør vi understøtte dem, der bidrager til det danske kulturelle kredsløb, hvor vi kan, og modsat hindre ”free-riders” i at få adgang til vores fælles indhold.

Sandra Piras | Formand for Copydan Arkiv og sekretariatschef hos Danske Filminstruktører

Tv-distributører, som distribuerer alt public service indhold (dvs. det indhold som Folketinget via medieforliget beslutter er public service indhold) til alle deres kunder, kan også understøttes ved at give dem adgang til public service tv-arkivet hos DR. Kunstnere og kulturproducenter støtter dette, men også, at politikerne i det nye medieforlig giver samme tv-distributører mulighed for at vise de DR-egenproduktioner, som DR ikke selv bruger.

Samfundsmæssigt og politisk bør vi understøtte dem, der bidrager til det danske kulturelle kredsløb, hvor vi kan, og modsat hindre ”free-riders” i at få adgang til vores fælles indhold. Det dur ikke, at DR’s public service-indhold ligger frit tilgængeligt på platforme som Google/YouTube og Facebook. Politikerne bør derfor kræve, at tech-giganterne skal indgå aftaler med kunstnere og andre rettighedshavere om brug og betaling. Det er ikke noget, DR skal gøre eller påtvinges på tech-giganternes vegne.

Den danske kulturarv tilhører os alle sammen - og den skal formidles, bruges og derved skabe værdi og glæde. Men den skal også understøtte dansk kulturliv, og det gør den ved, at der kommer penge tilbage i kredsløbet fra alle dem, der bruger det i deres virke og forretning. Det må politikerne sikre i det nye medieforlig.

Debatindlægget er bragt på Altinget Kultur den 31. januar 2022.