Gå til indhold Slice Created with Sketch.
Moderator Kurt Strand og eksperterne ved mediekonferencen 'Dansk indhold i en ny tv-virkelighed' | © Jeppe Willum Kejser
Konference "Dansk indhold i en ny tv-virkelighed"

Mere end 200 repræsentanter for den danske tv- og mediebranche var samlet tirsdag den 10. september 2019 på Christiansborg til konferencen ”Dansk indhold i en ny tv-virkelighed”, som kunstnere og kulturproducenter i regi af Copydan Verdens TV stod bag. Her var fremtidens finansiering, public service og den danske rettighedsmodel på dagsordenen.

Bred debat om fremtidens indhold 

Hvordan skal dansk tv-indhold finansieres i fremtiden? Hvilke konsekvenser har det for samfundet og demokratiet, når public service må vige til fordel for sporadiske nyhedsstrømme og underholdning fra internationale streamingtjenester? Det var nogle af hovedspørgsmålene, som fik sat skub i debatten i Landstingssalen.

Branchen var mødt talstærkt op for at sætte spot på de udfordringer, som de nye strømninger i markedet har ført med sig, og komme med deres anbefalinger til politikerne forud for næste medieforlig.

”Jeg er glad for, at vi her på konferencen kan få fokus på vigtigheden af dansk indhold”, indledte Jacob Graff Hedebrink, adm. direktør i Copydan Verdens TV.

Tech-giganterne skal bidrage til finansieringen af dansk indhold

Søren Sandfeld Jakobsen, professor i medie- og IT-ret ved CBS, satte spot på, hvordan de amerikanske tech-giganter udgør en trussel for danske medier og kunstnere, som mister indtægter, når giganterne trækker flere og flere brugere over på egne platforme.

Tech-giganterne tjener penge på indhold, som de ikke er med til at finansiere. Derfor foreslog Søren Sandfeld Jakobsen i forlængelse af finansieringsudvalgets anbefalinger forud for sidste medieforlig, at de skal betale skat af deres forretning her i landet, og at udenlandske streaming-aktører skal pålægges et økonomisk bidrag til finansiering af dansk indhold fx via Public Service Puljen.

”Vi skal værne om den danske aftalemodel, den er unik og den er altså god”, lød det fra Søren Sandfeld Jakobsen.

Mikkel Flyverbom, professor mso i kommunikation og digital forandring, CBS | © Jeppe Willum Kejser
Konference "Dansk indhold i en ny tv-virkelighed"

Demokrati og sammenhængskraft på spil

En anden ekspert på programmet var Mikkel Flyverbom, professor mso i kommunikation og digitale forandringer ved CBS. Han havde fokus på, hvad det betyder, når befolkningen ikke længere orienterer sig mod samme medier og nyhedsstrøm. Det bliver sværere at gennemskue, hvem der er afsender på en nyhed og at skelne mellem forskellige typer af information.

Allerede i dag vinder det populære indhold frem på bekostning af redaktionelt udvalgt indhold. Og det kan føre til misinformation, polarisering af den offentlige debat og underminering af public service og dansk medieindhold. Alt sammen noget der kalder på en politisk regulering.

”Vi skal skabe fokus på kvalitetsindhold som noget, det er værd at bruge penge på”, lød opfordringen fra Mikkel Flyverbom.

Lisbeth Knudsen, direktør og chefredaktør på Mandag Morgen, mente at billedet er blevet mere dystert siden sidste medieforlig og pegede på den demokratiske kløft, der opstår, når færre bruger penge på kvalitetsjournalistik.

”Vi er nødt til bevidst at støtte det, vi gerne vil have mere af i en situation, hvor vi er internationalt presset”, lød hendes opfordring til politikerne.

Flow-tv er vigtigt

En stribe af branchens øvrige vigtige aktører var samlet i en paneldebat for at give deres anbefalinger til de politikere, som skal forhandle et nyt medieforlig. Der var bred enighed om, at de internationale spillere skal bidrage til det økosystem, vi har i Danmark, som er med til at sikre høj grad af produktion.

Eksperter fra mediebranchen i paneldebat på konference, 2019 | © Jeppe Willum Kejser
Konference "Dansk indhold i en ny tv-virkelighed"

Generaldirektør i DR Maria Rørbye Rønn nævnte, at dansk indhold er DR’s hovedprioritet, men med en besparelse på 200 mio. kr. vil det få en væsentlig samfundsmæssig betydning. Programdirektør for TV2 Lotte Lindegaard mente også, at der er brug for handling:

”Jeg vil gerne være med til at sikre, at vi har et alternativ til tech-giganterne”.

Hun var desuden optaget af, at der ligger en stor forretning i flow-tv, som ikke må gå tabt, og at det samtidig handler om at sikre public service til børn og unge.

Ulf Lund, adm. Direktør i Boxer TV, så gerne at DR forbliver et lokomotiv, som trækker brugerne og markedet over i en retning, hvor økonomien hænger sammen.

”Vi har ikke opgivet flow. Vi synes, at det er vigtigt og det har en demokratisk og samlende effekt. Men vi er optaget af også at få penge til den digitale udvikling”, svarede Maria Rørbye Rønn tilbage.

”Vi har et stærkt system”

Formand for Dansk Skuespillerforbund Benjamin Bo Rasmussen nævnte også vigtigheden af at få tech-giganterne til at bidrage til finansieringen.

”Den danske rettighedsmodel er under pres. Det er den, der sikrer høj grad af produktion. De 1,5 mia. fra Copydan, det er dem, der skaber det danske indhold”, understregede han.

Kommende direktør for Producentforeningen, Jørgen Ramskov, var enig i rettighedssystemets betydning:

”Det, der laves i Danmark, det har vi en måde at gøre på. Der har vi nogle økosystemer, som Copydan også er udtryk for. Vi har et stærkt system”.

Konference på Christiansborg den 10. september 2019 | © Jeppe Willum Kejser
Konference "Dansk indhold i en ny tv-virkelighed"